Is dat geen Afrikaans? - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Alice Baarssen - WaarBenJij.nu Is dat geen Afrikaans? - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Alice Baarssen - WaarBenJij.nu

Is dat geen Afrikaans?

Blijf op de hoogte en volg Alice

09 September 2017 | Zuid-Afrika, Pilanesberg Center

Wauw! WAT EEN WEEK!
Dit keer waren Madeleen en Denise aan de beurt om naar KwaMhalanga te gaan. Het zou weer een rustig weekje voor ons worden....

Niet dus (hier later meer over)
Eerst begin ik bij mijn eerste echte les in het Afrikaans! Met veel moeite durfde ik eindelijk te vragen of ik les mocht geven. 'Jaaa natuuurlijk! Hier heb je een les over kinetische en potensiele energie!'

uuuh kinete wattes? Is dat Afrikaans?

Ik weet niet eens wat potensiele energie is , laat staan kinetische! Maar ja ik kan nu moeilijk afzeggen. Weet je wat, dacht ik bij mezelf, als ik nou gelijk een les vraag voor graad 4, die kan nooit zo moeilijk zijn. Ook dat mocht.... misschien had ik gewoon een andere vakleerkracht moeten kiezen en niet aan de natuur en wetenschap leerkracht. Dat vak is net als wiskunde, ik zal dat dus nooit begrijpen!

Afijn, graad 4 mocht ik het zonnestelsel uitleggen. Dat was nog best te doen. totdat ze vragen gingen stellen over waarom de eerste planeet niet de warmste planeet was, omdat die dichter bij de zon staat. * UUUH vriendinnen, jullie zijn graad 4!!* Die vraag uuh parkeer ik even... Net als de vraag over magnetische veldkrachten rondom Saturnus. Kunnen jullie nou niet gewoon even de planeten inkleuren en op de juiste volgorde plakken op een papiertje?


Blijkbaar zijn ze in Afrika heel nieuwsgierig, wat ook heel leuk is. Want met de les over energie zaten 16 monden me aan te gapen toen ik een elastiekje door de klas heen schoot om kinetische energie uit te leggen. Ik had flink wat onderzoek gedaan en uiteindelijk begreep ik wat het in hield.

Mooi, dit is een onderwerp voor proefjes! Ik maakte een werkblad met allemaal leuke proefjes en vroeg of de leerkracht hem uit wilde printen.

Ik zat rustig te wachten in de lerarenkamer totdat ik allemaal gegrinnik uit het kopieerkamertje hoorde komen... Ik liep langzaam die kant op en zag dat ze mijn werkblad geopend had. Blijkbaar was mijn Afrikaans nog niet zo goed als ik gehoopt had.

Ook was deze week Luuc op de school gekomen, hij komt uit Nederland maar is geboren in Afrika. Zijn Afrikaans is fantastisch, waardoor mijn 4 zinnen weer in het niet vielen... Hij was deze week ook bij juffrou Annewil die ook uit Nederland komt maar ook vloeiend Afrikaans praat. Samen zaten ze te luisteren naar mijn les, en af en toe zag ik ze achterin de klas hun lachen inhouden. Uhm is dat geen Afrikaans woord? Ik kreeg 2 schuddende hoofden terug. Oke, Ekskuus klas ek kan niet baie goed afrikaans praat nie! Ek hoop dat julle my 'n bietjie help ;)

Klas? Verstaan julle dit? Gelukkig, ik kreeg 16 knikkende hoofden terug. Al met al de les ging super en de kinderen waren super enthousiast! Ze zullen waarschijnlijk nooit meer vergeten wat kinetische energie is, net als ik!

Al met al, thuisgekomen van een vermoeiende dag, plofte ik neer op het bed. Nu eerst even videobellen... dit gesprek duurde niet lang, want ik hoorde allemaal geritsel onder mijn bed! SORRY MOET OPHANGEN! Snel appte ik Richelle (mijn stoere huisgenoot): HELP! NOODGEVAL! verstijfd zat ik op het bed want het klonk of dat er een reuze vogelspin onder zat! Al snel kwam Richelle aangevlogen. Ze trok me van het bed en samen luisterden we naar het geluid!

Op dat moment hoor je natuurlijk niks... maar toen opeens *grpmplrgorjirjgjgrlhrjgrFLADDERFLADDER We sprongen 20 meter de lucht in (Beetje dezelfde hoogte als de vuurtoren- voor de beelddenkers)
Ja, hier moest Annelon bij te pas komen.
Een half uur later, de hele kamer afgezocht te hebben, hadden we niks gevonden.

Maar de volgende dag vonden we niet in ons huis een beest maar in die van de andere meiden! Er zat een vogel in het huis. Ja dit is niet zo erg, maar voor Amber een heel ander verhaal! Amber is namelijk net zo bang voor vogels als ik voor spinnen ben... Dus zat Amber buiten met de handdoek om haar heen een noodplan aan het bedenken. Als ik het goed onthouden heb, was het iets met een tent opzetten en buiten slapen. Ondertussen probeerden Richelle en ik moedig het vogeltje te vangen, maar hij verstopte zich in het dak en tot heden hebben wij de vogel niet meer gevonden. Helaas slaapt Amber nu voor de rest van de vakantie buiten.

Vrijdag mocht ik met Richelle een les geven: Nederlands! yes iets makkelijks. Blijkbaar had ik te vroeg gejuicht... Er zijn namelijk woorden in het nederlands die hier een rare betekenis hebben, zoals het onschuldige liedje poesje mauw, blijkt hier niet zo onschuldig te zijn. En de tongtwister: De kat krabt de krullen van de trap, is ook niet zo netjes want kat is ook een vloek. Uuuhm dus tja, we kregen nogal rare blikken naar ons toegeworpen. Gelukkig ging de tweede les beter.

Na een lange week wilden de meiden op safari en ik mocht dat regelen. Blijkbaar is mijn Engels net zo goed als mijn Afrikaans, want ik moest nog 300x bellen en mailen.. Na het 301ste emailtje was het eigenlijk geregeld! WE GAAN OP SAFARI!! we hadden zelfs een privé safari, echt super! Daar gingen we dan en na 5 minuten was het eerste dier al gespot! KIJK JONGENS EEN VOGEL! We waren zo enthousiast bij alles wat we zagen bewegen. hierna volgde de nijlpaard!

Nog even verder, huh? zie ik dat nou goed! ik werd gewoon een beetje ''Aanwinnig'' naar mn vader! de neushoorns stonden namelijk pal naast de weg! Tweedruppels water... *grapje va*

De eerste van de big five was gespot! Hierna volgden de olifant, de zebra, de leeuwen, DE LUIPAARD! (dit is heel bijzonder), de giraffe, gnoes, antilopen... Later was dit allemaal niet zo heel bijzonder want we waren nog op zoek naar de laatste van de bigfive: de buffel! Helaas hebben we die niet gevonden, maar het is al heel bijzonder dat we zoo zoo zoo veel gezien hebben!

Het was weer een geweldige week in Zuid-Afrika! Volgende week gaan Amber en ik naar KwaMhalanga en mogen we genieten van de echte Afrikaanse cultuur!

Drukkie uit Zuid Afrika




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pilanesberg Center

Alice

Jesaja 41: 13

Actief sinds 18 Aug. 2017
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 6727

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2017 - 14 November 2017

Studie in Zuid Afrika

Landen bezocht: