Hoe mooier het land, hoe gekker de mensen?? - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Alice Baarssen - WaarBenJij.nu Hoe mooier het land, hoe gekker de mensen?? - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Alice Baarssen - WaarBenJij.nu

Hoe mooier het land, hoe gekker de mensen??

Blijf op de hoogte en volg Alice

02 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Graskop

Na een week instanties bezoeken, was donderdag toch wel de heftigste dag. Bij stichting solidariteit kregen we een rondleiding door de plakkers kampen! Dit is een blanke sloppenwijk. Met een dikke Mercedes reden we de sloppenwijk in.. ik schaamde me diep. Daar liepen we dan. 6 meiden lopend door de peuken, alcoholflessen, zwerfhonden en in een muffe geur. We voelden ons indringers, maar kregen toch een warm welkom en gaven ons een rondleiding. De man had wat weg van Roy Donders en gaf ons al rokend een rondleiding op zijn fluffysloffen.

Mensen krijgen geen vast stuk grond van de overheid, waardoor ze niks op kunnen bouwen. Hierdoor investeren ze niks in hun huis, maar liever in een auto. Gek gezicht, want soms staat er een dikke BMW voor een hutje van golfplaten. Verder word er door de overheid niet omgekeken naar deze wijken en word er op een creatieve manier gezorgd voor water en elektriciteit. Door de hele "wijk" staan wat dixies en zelfgemaakte boilers. Met veel respect keken we naar de mensen en beseften we hoe dankbaar we moeten zijn voor alles thuis.

-Dus…Va en Moe, dankjewel voor alles ,ik zal vanaf nu elke dag mn bord leegeten, zelfs mijn wortels.

Bij afriforum kregen we voorlichting over de plaasmoorde. (Boerderij moorden). Hard gezegd: de zwarten beroven, mishandelen en soms vermoorden de blanke boeren omdat ze hun land hebben "ingepikt".

In Europa hebben we last van aanslagen en vragen we ons soms af of we wel naar Parijs op vakantie moeten gaan. Hier vragen ze zich af of ze vandaag wel boodschappen moeten doen. Elke Afrikaan heeft te maken gehad met het "onveilige Afrika" en de corrupte overheid. Dit hadden we deze maanden zelf nog niet echt ervaren. Dus stuurde ik mijn geliefde broer een berichtje dat hij gelijk had: Afrika is een gevaarlijk land. Hierop kreeg ik een kort en krachtig antwoord terug: Hoe mooier het land, hoe gekker de mensen.

Afrika is namelijk schitterend en dat mogen we deze week helemaal ervaren: WE ZIJN OP ROADTRIP.

De eerste bestemming is Graskop. Na 2 uur rijden vonden we dat het verkeer hier maar gek in elkaar zit. De borden zijn hier namelijk super logisch. KUCH KUCH. Langs de weg staan borden met VERBODEN voor voetgangers, gevolgd met een bordje PAS OP voetgangers. Ondertussen springen de bavianen voor je auto en moet je weer oppassen voor nijlpaarden... Nee ik ben nog niet klaar…

gevolgd door knipperlichten van auto's omdat er een kudde koeien op de weg staat. Oh en als je even te langzaam rijdt, wordt je of van rechts of van links ingehaald. Ze zijn niet zo bang voor een schrammetje in de auto of überhaupt veiligheidsregels. Want als je zegt dat je de BOB bent, word je met een scheef hoofd aangekeken en wordt er rustig gezegd, ja maar dit is Afrika. Je kan hier gewoon drinken achter het stuur. Uuuh nou nee bedankt.

Toch zijn we veilig aangekomen op ons eerste prachtige adres: Havana night! De eerste nacht dat we met zijn allen slapen. DUS TIJD VOOR VERSTOPPERTJE! Denise en Madeleen gingen zoeken en waren er al snel flink van overtuigd dat ik onder het bed lag. Nou vriendinnen, daar lag ik niet! Bijtend op mn vingers om mijn lachen in te houden moest ik toekijken hoe ze iets al gillend onder het bed vandaan haalden. ‘S avonds hebben we nog lekker gegeten en was het tijd voor cocktails! Oh en voor malaria pillen :( We zitten namelijk in een malaria gebied.

A fijn terug naar de cocktails. Eindelijk hadden we Amber zover om een drankje te doen en raakte ze al snel aan de babbel. Totdat iemand de heldere opmerking maakte: mogen we eigenlijk wel drinken met malaria pillen? Oh nee jongens! Drink ik een keertje.... en dan heb ik dit. ZOEK HET NU OP OF HET MAG! Madeleentjie ging snel aan de google en zag al snel dat je hiervan kon hallucineren. En al snel begon dit effect bij amber te werken…. Zien jullie dat ook???! Er lopen muisjes en konijntjes op tafel! Flauwgrapje van ons natuurlijk..

De volgende dag gingen we verder met onze roadtrip en volgen wij de PANORAMA ROUTE! De route leidt je door de ruige bergen van de Noordelijke Drakensbergen in Mpumalanga. Het uitzicht in de auto is al bizar mooi! Behalve voor de mensen met hoogte vrees, want er zijn namelijk geen vangrails…. Dus kijk je meteen de gigantische diepte in. De panorama route brengt ons langs de Blyde River Canyon, Bourke’s luck potholes en Berlin falls. Dit bracht bij Richelle en mij de innerlijke Lion King naar boven. Alleen was ik af en toe iets te enthousiast en viel ik op de stenen in de bergen. Ik dacht er zonder schrammetje van af te komen, maar mijn telefoon had mijn klap opgevangen, waardoor mijn camera is gebarsten. Yay… Nja het niet te beschrijven mooie, fantastische, buitengewoon ubergeweldige uitzicht maakte mijn dag weer goed. Volgende week rijden we verder naar God’s window’s, Krugerpark, Piet Retief en St Lucia! Dus nog een hele trip te gaan…

It is better to travel well than to arrive.- Boeddha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Graskop

Alice

Jesaja 41: 13

Actief sinds 18 Aug. 2017
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 6735

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2017 - 14 November 2017

Studie in Zuid Afrika

Landen bezocht: